Melide - O Pedrouzo

15 augustus 2012 - O Pino, Spanje

Dat was een levendig nachtje! Het was feest in het stadje en dat was te horen! Om half één werd ik wakker van heel harde muziek, terwijl mijn ramen erg solide en dik waren! Ik heb zelfs oordoppen ingedaan, maar dat hielp niet veel. Om half twee stopte de muziek gelukkig. Het feest was toen nog niet afgelopen kennelijk, want toen ik om kwart over zes vanmorgen buiten stapte, gingen de laatste feestgangers, dronken en wel, naar huis. De cafébazen waren aan het schoonmaken:-). Het was erg donker en gelukkig was ik niet de enige die al ging lopen, omdat het vandaag een flinke tippel zou zijn. Goed dat ik een zaklamp heb, was echt nodig! Bijna meteen het bos in, beetje eng! Ik probeerde mijn voorgangers bij te houden, maar dat lukte niet echt. Jonge sterke mensen, ja wat wil je! Er was een beek die door het bos liep en om daar overheen te gaan, moest je over grote hoge stapstenen die steeds smaller werden! Dacht: straks kukel ik die beek in met m'n hele hebben en houwen! Het is goed afgelopen:-). Er liep een vrouw achter me, zij had geen lamp. Ze was Poolse en we hebben een stukje samen gelopen en ergens ontbeten. Zij liep niet de camino Francés, zoals ik, maar de camino Primitivo vanaf Oviedo, duurt ca 2 weken. Ook zij verlangde naar haar familie, net als ik! Het is  deze week erg druk op de camino. Iemand zei vorige week dat het te maken heeft met Maria Hemelvaart, dat is vandaag. Je ziet ook gezinnen met kinderen van een jaar of negen. En ook anderen natuurlijk. Je pikt ze er wel uit: ze hebben kleine mooie en vooral schone rugzakken en schone schoenen en hun benen zijn vaak wit:-). Ook zijn er best veel mensen die een stuk met de bus of taxi gaan, dat kan ook natuurlijk!

een Gallicische hórreo

Ik heb na 34 km gelukkig weer een onderkomen gevonden:-) nog NEGENTIEN kilometer, ik schrijf het woord maar eens helemaal op, want het  eind komt nu echt in zicht! Ik zal morgen zo vroeg mogelijk vertrekken, hopelijk geen donkere bossen! Om twaalf uur is de dagelijkse mis in de kathedraal voor de pelgrims die aankomen en voor die tijd zou ik naar het pelgrimsbureau willen voor mijn Compostela! Ik hoop dat het lukt. Spannend!! En over Maria gesproken, ik krijg van de abdij van Berne wekelijks een soort meditatie, ik geef hem door:

Wees gegroet, Maria Moeder Van het gewone werk, van de slepende moeheid en van het dagelijks sjouwen. Lieve Vrouwe van het naaiwerk, van de afwas en de tuin en van het huishoudgeld dat niet uitkomt. Wees gegroet Maria Moeder van de vervelende dingen, van de stralende glimlach, ondanks vermoeidheid, van de hartelijkheid en de vrede. Gij die baarde ineen stal en vluchtte naar Egypte, moeder van de daklozen, wees gegroet. Grote Lieve Vrouw van de angst, wier enig kind stierf voor uw ogen op een kruis. Moeder der mislukten, wees gegroet.

Het hoort eigenlijk steeds onder elkaar te staan, maar dat lukt niet met de tablet. Het is literair niet geweldig en een beetje ouderwets, maar toch past het op deze dag.

Dank voor al jullie lieve reacties! Ik ga in Santiago kijken wanneer ik naar huis kan, ik hoop in het weekend. Ina, jouw tekst sprak me aan > ik drink tot ik genoeg heb, maar het blikje hoeft niet leeg! Als ik pas na het weekend naar huis kan, ga ik met de bus nog naar Finisterre, nog eens 100 km lopen is te veel gevraagd:-). Ik verlang er naar mijn kinderen en kleinkinderen te zien en mijn vrienden en collega' s!

Jullie horen morgen van me! Hasta manana!

Simone heb het goed in Zwitserland en Wim en Dicky, ik hoop dat jullie een fijn weekend op Texel hadden, vast wel! Hanny

Liselotte:
15 augustus 2012
Super Hanny, je bent er bijna! Je hebt het geweldig gedaan en kijken allemaal uit naar je terugkomst.

Geniet van de laatste kilometers en tot gauw :)

Groetjes!

Trijntje:
15 augustus 2012
Geweldig Hanny, veel sterkte morgen bij de aankomst waar je naar verlangde. Je hebt het toch maar even gedaan. Veel lieve groeten van Trijntje en tot gauw in het Portaal!!!

Jannie Buitjes:
15 augustus 2012
Hanny, geweldig meid, het zit er bijna op, de laatste kms. Geniet er nog van, hou het gevoel nog even vast.
Een heel fijne aankomst en goede terugreis.
We zien je weer op het Portaal. Wat zal je veel te vertellen hebben.
Jannie Buitjes

Suzette:
Geniet ervan morgen...!

Rieuwert en Anneke:
15 augustus 2012
Poe, Hanny, toppie meid! Morgen nog maar een kippeneindje en dan heb je je doel bereikt! Goed hoor! Geniet van elke stap bij de laatste negentienduizend meter. Benieuwd hoe je afkickverschijnselen zullen zijn, straks. Stort je in de boezem van je familie en geniet vooral door.

Liefs, Rieuwert en Anneke

Levien:
Hoi Hanny,
Fantastische prestatie, ik zou er maar eens een extra glaasje wijn op drinken, Kijk nu eens niet aan de zijkant van de fles hoever hij al leeg is, maar door het schenkgat. Lijkt altijd of er nog veel inzit, dus lekker lang genieten.
Groeten en een behouden thuisvaart.
Levien

Rob:
15 augustus 2012
Nou Hanny petje af voor jouw prestatie, ik doe het je nog niet zomaar na. Het zal wel even wennen zijn als je weer thuis bent, niet meer iedere dag te hoeven lopen. Ik denk dat je in het begin wel even te voet naar het Portaal zal moeten lopen om af te kicken. Vanwege mijn vakantie heb ik het helaas niet van dag tot dag kunnen volgen maar wel met terugwerkende kracht. Wat een avonturen onderweg. Je moet maar zo denken Hanny wat je voor de rest in je leven nog zult tegenkomen dit is een prestatie die ze samen met al je mooie herinneringen nooit meer kunnen afpakken. Op het Portaal horen we vast wel nog veel meer.

Tot één dezer dagen in het Portaal.
Rob

Jaap:
15 augustus 2012
Geweldig Hanny, wat ben je toch een kanjer! Je hebt het toch maar gedaan, de aanhouder wint! Nog negentien km dat is voor jou echt niet ver meer. Ik hoop dat je een mooie aankomst hebt en geniet er van. Nog een paar dagen vacantie is ook nog wel lekker. We hopen je gauw weer te zien op het Portaal, dan kunnen we weer eens bijpraten. Groeten, Jaap en Adrie.

Zooooooooooo knap hoor!
Wie had dat nou durven denken een paar jaar geleden.
Heel bijzonder.
Om blij mee te zijn dat je dit hebt kunnen doen.
Vanmiddag heb ik eens gegoogeld want zie steeds de naam PORTAAL voorbijkomen, dacht altijd dat het een instelling in de gezondheiszorg was maar tot mijn grote verbazing zag ik sluizen, het voorportaal van Vlaanderen.
Het zag er wel gezellig uit, weet natuurlijk niet of dat het is.
Hanny en sluizen?
Ben benieuwd.
Zag dat Leny ook weer terug is van vakantie, nou Leny we moeten als Hanny uitgerust is maar eens een dag afspreken om naar Terneuzen te gaan. Deze prestatie daar willen we wel meer van horen toch?
Als we om 7 uur gaan treinen zijn we om een uur of 10 vast bij Hanny op de thee/koffie.
Hanny geniet van de relikwieen in de Kathedraal van Santiago .... ik denk dat het een dienst is zoals wij die elk jaar een paar x bijwonen in Taizé.
Zal fijn zijn om er te zijn.
Bewondering voor je, hoedje af!
Lieve groet ook namens Albert die ook altijd meeleest hoor.

Riet en Nico:
15 augustus 2012
Morgen is het zover, wat een prestatie!
Nico en Riet

Trees Verschraegen - de Krijger:
Hoi lieve Hanny,
Ik lees nu net weer van een aantal dagen je reisverhaal.
Heb het heel druk gehad voor mn werk. Evaluatie's, Presentatie voor Post, uitleg over hoe we straks alles via internet moeten gaan doen! Maar was heel interesant, en zeker niet zo moeilijk.
Maar ik ben heel blij dat ik vandaag de voorlaatste dag ook heb gelezen, anders had ik de dag van je laatste kilometers te laat gelezen, en dat zou ik heel jammer hebben gevonden.
Nou meid je laatste negentien kilometer morgen. Ik vind het een topprestatie en wat zal die dag nog meer bijzonder zijn. Geniet van je laatste kilometers, en een goede aankomst in Santiago.
Zal wel heel emotioneel zijn. En dan kan je lekker weer naar je kinderen en kleinkinderen meid, die ook heel trots op je zijn, en je met open armen zullen ontvangen.
Liefs en voor morgen een mooie dag, ik denk aan je. groetjes Trees

Gerard & Lia:
15 augustus 2012
Nou Hanny morgen is het dan zover. Wat een geweldige prestatie. Volgende week (23 aug) wordt ik geopereerd aan mijn rechter oog in AZ Maastricht maar hoop je gauw weer te zien op het Portaal.
Liefs Gerard & Lia

16 augustus 2012
Vanmorgen vroeg dacht ik om half 5 (was aan het werk), zou ze al lopen ......vast wel. Heb na zitten denken dat je gemiddeld wel 5 uur nodig zal hebben.
Daarbij iets speling nodig. Het is vast goed gekomen.
Want dat je vandaag de dienst bij wilt wonen dat kan ik me voorstellen. Als je dit nog leest tijdens een rustpauze voor een kopje koffie en de compostela bijna in handen hebt wens ik je een fijne dienst toe in de kathedraal .
Een bijzondere dag.
Je hebt het gehaald!
Hoedje hoedje af !

Rudi Clemminck:
16 augustus 2012
Hanny, als je dit leest heb je je doel waarschijnlijk al gehaald. "Petje af " voor je moed en doorzettingsvermogen.
We hebben veel bewondering voor je.
Nog een fijn verblijf in Santiago... en dan een goede reis naar je dierbaren in Terneuzen en omgeving.
Groetjes, Lia en Rudi

Jaap en Riet:
16 augustus 2012
Gehaald? Vast en zeker wat een prestatie. Toen wij als niet pelgims op het plein aankwamen hadden we al een waauw gevoel, dat moet voor jou zeker ook zo zijn. Jacobus al omarmd? Dat moest Jaap natuurlijk doen toen wij daar kwamen. Tot spoedig in Terneuzen.

16 augustus 2012
We zitten in de tuin met de skottelbraay met vrienden gauw even gekeken, kijk straks weer.

Trijntje:
16 augustus 2012
Hanny volgens mij moet je er al zijn, maar je zult het wel te druk hebben met andere dingen? Ik kijk ieder moment op de computer of de mail van jou al binnen is. Het is nu kwart voor zeven, dus het zal vandaag wel later worden.Tot gauw groet Trijntje

16 augustus 2012
Blijkt dat ik niet de enige ben, koffie zetten voor de gasten weer gauw even kijken.

1. Liselotte:
    15 augustus 2012

Geniet van de laatste kilometers en tot gauw :)

Groetjes!
  2. Trijntje:
    15 augustus 2012
    Geweldig Hanny,veel sterkte morgen bij de aankomst waar je naar verlangde.Je hebt het toch maar even gedaan.veel lieve groeten van Trijntje,en tot gauw in het Portaal!!!
  3. Jannie buitjes:
    15 augustus 2012
    Hanny, geweldig meid, het zit er bijna op, de laatste kms. Geniet er nog van hou het gevoel nog even vast.
    Eeh heel fijne aankomst en goede terugreis.
    We zien je weer op het Portaal wat zal je veel te vertellen hebben.
    Jannie Buitjes
  4. Suzette:
    Geniet ervan morgen...!
  5. Rieuwert en Anneke:

Liefs, Rieuwert en Anneke
  6. Levien:
    Hoi Hanny'
    Groeten en een behouden thuisvaart.
    Levien
  7. Rob:
    15 augustus 2012
    Nou Hanny petje af voor jou prestatie, ik doe het je nog niet zomaar na. Het zal we even wennen zijn als je weer thuis bent, niet meer iedere dag te hoeven lopen. Ik denk dat je in het begin wel even te voet naar het Portaal zal moeten lopen om af te kicken. Vanwege mijn vakantie heb ik het helaas niet van dag tot dag kunnen volgen maar wel met terugwerkende kracht. Wat een avonturen onderweg. Je moet maar zo denken Hanny wat je voor de rest in je leven nog zult tegenkomen dit is een prestatie die ze samen met al je mooie herinneringen nooit meer kunnen afpakken. Op het Portaal horen we vast wel nog veel meer.

Tot een dezer dagen in het Portaal.
    Rob
  8. Jaap:
    15 augustus 2012
    Geweldig Hanny wat ben je toch een kanjer je hebt het toch maar gedaan de aanhouder wint nog 19 km dat is voor jou echt niet ver meer ik hoop dat je een mooie aankomst hebt en geniet er van nog een paar dagen vacantie is ook nog wel lekker we hopen je gauw weer te zien op het portaal dan kunnen we weer eens bij praten Groeten Jaapen Adrie.
  9. Zwanet:
    Zooooooooooo knap hoor!
    Wie had dat nou durven denken een paar geleden.
    Heel bijzonder.
    Om blij mee te zijn dat je dit hebt kunnen doen.
    Vanmiddag heb ik eens gegoogeld want zie steeds de naam PORTAAL voorbijkomen, dacht altijd dat het een instelling in de gezondheiszorg was maar tot mijn grote verbazing zag ik sluizen,het voorportaal van Vlaanderen.
    Het zag er wel gezellig uit weet natuurlijk niet of dat het is.
    Hanny en sluizen?
    Ben benieuwd.
    Zag dat Leny ook weer terug is van vacantie,nou leny we moeten als Hanny uitgerust is maar eens een dag afspreken om naar terneuzen te gaan. Deze prestatie daar willen we wel meer van horen toch?
    Als we om 7 uur gaan treinen zijn we om een uur of 10 vast bij hanny op de thee/koffie.
    Hanny geniet van de relikwieen in de Kathedraal van Santiago .... ik denk dat het een dienst is zoals wij die elk jaar een paar x bijwonen in Taizee.
    Zal fijn zijn om er te zijn.
    Bewondering voor je,hoedje af!
    Lieve groet ook namens albert die ook altijd meeleest hoor.
  10. Riet en Nico:
    15 augustus 2012
    Morgen is het zover, wat een prestatie!

Nico en Riet
  11. Trees Verschraegen - de Krijger:
    Hoi lieve Hanny,
    Ik lees nu net weer van een aantal dagen je reisverhaal.
    Nou meid je laatste 19 kilometer morgen. Ik vind het een topprestatie en wat zal die dag nog meer bijzonder zijn. Geniet van je laatste kilometers, en een goede aankomst in Santiago.
    Liefs en voor morgen een mooie dag, ik denk aan je. groetjes Trees
  12. Gerard & Lia:
    Liefs Gerard & Lia
  13. Zwanet:
    16 augustus 2012
    Vanmorgen vroeg dacht ik om half 5(was aan het werk) zou ze al lopen ......vast wel. Heb na zitten denken dat je gemiddeld wel 5 uur nodig zal hebben.
    Daarbij iets speling nodig. het is vast goed gekomen.
    Een bijzondere dag.
    Je hebt het gehaald!
    Hoedje hoedje af !
  14. Rudi Clemminck:
    16 augustus 2012
    Hanny, als je dit leest heb je je doel waarschijnlijk al gehaald. "Petje af "voor je moed en doorzettingsvermogen.
    We hebben veel bewondering voor je.
    Groetjes, Lia en Rudi
  15. Jaap en Riet:
    16 augustus 2012
    Gehaald? Vast en zeker wat een prestatie. Toen wij als niet pelgims op het plei aankwamen hadden we al een waauw gevoel, dat moet voor jouw zeker ook zo zijn. Jacobus al omarmd? Dat moest Jaap natuurlijk doen toen wij daar kwamen. Tot spoedig in Terneuzen.
  16. Zwanet:
    16 augustus 2012
    We zitten in de tuin met de skottelbraay met vrienden gauw even gekeken,kijk straks weer.
  17. Trijntje:
    16 augustus 2012
    Hanny volgens mij moet je er al zijn,maar je zult het wel te druk hebben met andere dingen?Ik kijk ieder moment op de computer of de mail van jou al binnen is.het is nu 18.45 dus het zal vandaag wel later worden.Tot gauw groet Trijntje
  18. Zwanet:
    16 augustus 2012
    Blijkt dat ik niet de enige ben,koffie zetten voor de gasten weer gauw even kijken.