O Pedrouzo - Santiago de Compostella

16 augustus 2012 - Santiago de Compostella, Spanje

VOLBRACHT!!!!! Ik ben er!

Om vijf uur opgestaan en om half zes stond ik op straat in de hoop dat er meer pelgrims zouden zijn en jawel er kwamen drie mensen aan, maar liepen naar mijn idee de verkeerde kant op! Volgens hen was het goed. Wat doe je dan? Er kwam van de andere kant een groepje en die waren het met mij eens, dus met hen meegelopen. Het was heel donker en enkelen, waaronder ik, hadden een lamp. Dat was wel nodig ook, meteen het bos in! Flink de pas erin en ik had er zin in! Na een uur kwamen we bij een café waar je een desayunos kon bestellen. Heerlijk, geroosterd brood met jam, koffie en een vers sapje. De motor liep! Weer op pad, maar de groep zat er nog en ik ging alleen verder. Donker, aardedonker en ja hoor weer het bos in! Zei tegen mezelf: kom op Hanny, je kunt het en niet bang zijn! Het ging goed, maar ik was blij toen het licht werd:-). Wat een heerlijk gevoel toen ik Santiago zag liggen. Er ging van alles door me heen, de hele ochtend al. De laatste wandeldag van de camino. Dat is heel bijzonder. Ook aan jullie allemaal moest ik denken. Wat heb ik veel vriendschap en warmte gevoeld!

Toen ik aan het begin van de stad liep en een beetje twijfelde hoe ik moest lopen, kwam er een  man, ook een pelgrim, naast me lopen en zei in het Engels dat ik de goede kant op ging. We liepen samen verder en raakten aan de praat. Hij heette Peter en kwam uit Joegoslavie. We vertelden elkaar waarom we de camino liepen. Hij was leraar en wilde een stronger teacher zijn! Hij was gisteren al aangekomen en ging nu naar Finisterre. Ineens liepen we samen het plein voor de kathedraal op! Hij gaf me een hand en een kus en weg was hij. Was een leuke ontmoeting! Ik voelde een soort spanning toen ik daar ineens de imposante kathedraal zag. Het was tien over tien en ik was er!! ik voor de cathedraal

Vroeg aan een politieman waar ik het pelgrimsbureau kon vinden. Hij wees me de weg en op dat moment kwamen daar Marie en Magdalena, de Duitse meisjes! Met zijn drieen naar het pelgrimsbureau om onze Compostela te halen, het bewijs dat je de camino gelopen hebt, een soort oorkonde! Blij! En we konden de rugzakken daar stallen, zodat we zonder die last naar de pelgrimsmis konden. Geweldig om zonder al die kilo's te lopen:-). Eerst wat gaan drinken op een terras, het was prachtig weer. Toen naar de kerk. Het stroomde vol mensen, natuurlijk pelgrims, maar gigantisch veel toeristen! Het is vandaag een feestdag hier, misschien was dat de reden. Ik vond het soms storend, velen liepen als toerist met de camera tijdens de dienst rond. Toen het gigantische orgel ging spelen en iedereen stond, raakte dat me wel.

kathedraal binnen bij aankomstMuziek is toch een taal die iedereen verstaat! Na de mis wilden we naar de Heilige Jacobus om hem te omarmen, maar er stond zo'n file dat ik dat pas later in de  middag heb gedaan. Ook toen was er nog een lange rij wachtenden voor me! Ook heb ik de crypte bezocht. We zijn met zijn drieen na de mis wat gaan eten en daarna hebben we afscheid genomen. De meisjes zeiden: het was altijd net of er een zonnetje ging schijnen als we jou zagen! Nou scheen die zon meestal toch wel hoor:-). Marie gaat morgen naar Finisterre en Magdalena blijft in Santiago. Volgende week gaan ze nog vijf dagen naar Barcelona, heel wat anders, wel leuk! Ik dacht: eerst mijn pakket bij het postkantoor halen, gesloten! Dan naar het toeristenbureau om te informeren voor een hotel, vanwege de feestdag om twee uur geloof ik, gesloten! Ik was net te laat. Toch snel een hotel gevonden in het centrum, wel duur, maar ja, ik moet toch ergens slapen:-). Het is goed, beetje jaren '50 stijl. Ik blijf hier twee nachten. Mezelf op een terras getrakteerd op een glas witte wijn en tapas! Zaterdagmiddag vlieg ik via Barcelona naar Brussel, waar ik om 20.10 uur zal landen en Jennifer en Lino me komen ophalen!

Mijn voetreis zit er op. Om het af te sluiten en jullie allemaal te bedanken voor de geweldige support, wil ik jullie uitnodigen voor een Spaans hapje en een drankje, volgende week zondagmiddag tussen 15 en 18 uur bij mij thuis in de Archimedesstraat. Ik heb begrepen dat het nu heel warm is in Nederland, hopelijk dan ook, kunnen we de tuin er bij trekken. Willen jullie als je komt me het s.v.p. even laten weten, bv via de mail [email protected]

Gerard veel sterkte met de komende operatie, ik ga een kaarsje voor je branden.

Voor allemaal een hartelijke groet en veel liefs en nogmaals dank! Hanny

20120816_130851

Jannie Buitjes:
16 augustus 2012
Hanny, wat geweldig dat je het gehaald hebt. Natuurlijk gingen we ervan uit met jouw doorzettingsvermogen. Wat een fantastische belevenis is dit voor jouw geweest en wij mochten meegenieten. Ik zal je verhalen missen het was net een vervolgverhaal: gauw even kijken of Hanny alweer geschreven heeft en waar ze is.Ik heb genoten van je verhalen en we kunnen er straks over praten als we op het Portaal werken. Ik kom zeker even langs zondag om je te groeten.Heel goede reis naar huis terug en een goed weerzien met allen die je lief zijn en daarna even bijkomen.
Jannie Buitjes

Gisèl:
16 augustus 2012
Hoi Hanny, van harte gefeliciteerd! Missie volbracht...letterlijk en figuurlijk! Ongelooflijk wat jij hebt gedaan. Wat zul jij veel te vertellen hebben! Ik ben benieuwd naar je verhalen, nog meer foto's etc. Super. Ben trots op je hoor. Geniet nog even met volle teugen, zoals je al steeds hebt gedaan! We zien elkaar snel. En mooi weer hebben we al. We boeken dat nog een week extra bij voor je borrel! Groetjes Gisèl

Melis:
Hallo Hanny,

Wat een fantastische prestatie !! Van harte gefeliciteerd daarmee !! En dat allemaal in krap vijf weken..... Gelukkig heb je ons dagelijks op de hoogte gehouden van je avonturen en belevenissen zodat we vanuit Terneuzen konden meegenieten, een enkele keer meelijden. Al je verhalen staan (gebundeld) op het Extranet van het Portaal.
Toevallig vliegen wij zaterdag as. van Brussel naar Barcelona (aankomst 17.00 hr, dus wie weet zie we elkaar daar ??
Groetjes,
Melis en Marleen

Ingeborg:
Ha Hanny,

Geweldig! Een goede vlucht zaterdag en tot gauw.

Liefs,
Ingeborg

Trees Verschraegen - de Krijger:
16 augustus 2012
Meid, geweldig!!!! Wat een prestatie. Ik vond het heerlijk om je verhalen te lezen, en wat heb je al niet beleefd in die vijf weken.
En wat zal je nu verlangen naar je terugreis, naar je lieverds.
Maar eerst ga je nog een paar dagen nagenieten van je mooie, boeiende en soms heel vermoeiende reis. En zeker nog van alles wat er zoal te zien is in Santiago de Compostela.
Rust maar lekker uit, en drink een lekker wijntje op jezelf.
Liefs en misschien tot zondag de 26e, even aan Hugo vragen of er bij hem iets op de agenda staat.
Dikke knuffel Trees

Zwanet:
16 augustus 2012
Geweldig, en wat heb je ons mee aten genieten.
Jouw verhalen heb ik elke dag naar twee lieve mensen toegestuurd. Zij kenden ook Santiago. Genoten er ook van.
Vandaag kreeg ik een pelgrimslied toegestuurd van één van hen.
Van Amanda Srydom ,het lied heet het pelgrimsgebed.
Ken je dat?
Een hartelijke groet, kijk morgen weer hoor!

Trijntje:
16 augustus 2012
Ik ben blij dat je er bent, zag soms zelf veel leeuwen en beren als ik las wat je soms beleefde. Vooral dat in donker lopen door een bos, ik moet er niet aan denken om dat te doen. Maar geweldig dat je er bent, en ik kom beslist op 26 augustus.Geniet nog van je vrije dagen en een goede vlucht terug .Lieve groeten en tot zondag.

Zwanet:
16 augustus 2012
Lied: Het pelgrimsgebed van Amanda Strydom. Sorry maar ik heb mij vergist, een foutje in de naam.
Hierbij de tekst:
Amanda Strydom: Pelgrimsgebed songtekst

Vader God U ken my naam
My binnegoed en buitestaan
My grootpraat en my klein verdriet
My vashou aan als wat verskiet.

U ken my vrese en my hoop
Die pad wat ek so kaalvoet loop
Die pad het U lankal berei
U maak die pad gelyk vir my.

Alle pelgrims keer weer huistoe
Ek verdwaal steeds op U grootpad
Soekend na U boardinghuis.

Moeder God U ken my waan
My ego en my regopstaan
Die drake waarteen ek bly veg
U wys my altyd weer die weg.

U het my met U lig geseën
Die lig strooi ek op iedereen
Net U weet hoe my toekoms lyk
Ek het niks, U maak my ryk.

Alle perlgrims keer weer huistoe

Dicky en Wim:
16 augustus 2012
En ... dan nu eindelijk het eindpunt bereikt. Volgens ons in een behoorlijk korte tijd. We vinden het geweldig.We komen niet op je borrel, we hebben die dag andere dingen te doen. De afstand speelt natuurlijk ook een rol, al is dat met jouw kilometers maar een peuleschil.
Morgen nog een fijne dag in S. en een goede terugreis.Via de telefoon of de mail kletsen we wel eens weer bij.
We vonden het fijn je steeds te kunnen volgen door je reisverslagen.
een hartelijke groet Dicky en Wim

Gerard & Lia:
16 augustus 2012
Lieve Hanny, de hele dag ben je in onze gedachten geweest. Van morgen zei Lia nog tegen mij "zou Hanny er al zijn"? Ik zei "ik heb echt het gevoel dat ze al in de kathedraal zit, ik hoorde muziek", echt waar. Als je zulke uitdagingen volbrengt dan noemen ze dat dapper. Dat is een woord van zes letters met een hele grote betekenis en je bent ook moedig want we weten maar een heel, heel klein beetje van je achtergrond. We werden echt een beetje (veel) emotioneel van dat kaarsje. Je verhalen inspireerden al zo geweldig maar dit spant de kroon. Ik weet, ik ben weer de rode lantaarndrager, de hekkensluiter ,maar dat komt lieve Hanny omdat vandaag mijn broer en schoonzus uit Friesland op bezoek kwamen en net weg zijn. Dikke knuffel, Goede thuisreis, Gerard & Lia

Rudi Clemminck:
17 augustus 2012
Hanny, een dikke proficiat, geniet vandaag nog en dan morgen fijn naar huis. Tot gauw. Lia en Rudi

Liselotte:
17 augustus 2012
Je bent er! Hoe kan het ook anders met jouw doorzettingsvermogen. Ontzettend knap gedaan Hanny!! Deze ervaring vergeet je nooit meer. Bedankt voor al je mooie verhalen en tot gauw!

Groetjes Liselotte

Joop van Hecke:
17 augustus 2012
Hanny, fijn dat ook jij deze reis hebt gemaakt en dat je alle belevenissen mee kunt nemen in je verdere leven. Geniet nog een paar dagen van alle mensen die je op je tocht hebt leren kennen en dan op naar huis. Ik wens je veel plezier met de gedachten die nog lang bij je zullen blijven.

Theo en Riet:
Hallo Hanny,
Gefeliciteerd!, Geweldig wat een prestatie. Nu daar nog even genieten en dan naar huis, uitrusten en samen met je familie nagenieten van de reis. Heel erg bedankt voor al je verhalen, we hebben je op de voet kunnen volgen. Nu fijn genieten. En tot gauw.
Groeten van Theo en Riet

HenkTimmer:
17 augustus 2012
Hanny van harte gefeliciteerd met het volbrengen van jouw pelgrimstocht een hele prestatie, grote klasse!
Geniet nog na van al die mooie indrukken en vriendschappen
die je tijdens deze mooie reis mocht ondervinden!
Goede thuisreis toegewenst!
Groet Henk Timmer.

Dorine:
17 augustus 2012
Als eind- ritueel heb ik je LAATSTE verhaal hardop voorgelezen aan Hein en Esther! Het zal voor jou afkicken worden maar wat dacht je van ons allen, je volgers.......
Ongelofelijke en bijzondere prestatie!!! Dit neem je mee voor de rest van je leven!!!
Liefs!!! Dorine

Vincent, Joyce en Stijn:
17 augustus 2012
FANTASTISCH!!! Wat zijn we trots op je!!!!! Veel liefs!

Ina den Hamer:
18 augustus 2012
Ik zal je reisverhalen missen. Geweldig dat je het hebt volbracht!
Het zal weer goed zijn om thuis te zijn, niet je huis maar je "thuis". Een goeie reis en geniet van al je vrienden volgende week zondag. Ik ben nog een weekje kamperen dus ik zie je en hoor je verhalen vast en zeker bij de Vrouwen van Nu.
Lieve groet, Ina

Frank Inghels:
19 augustus 2012
Geweldig gedaan, gefeliciteerd!! Ik vond je soms heel dapper. Net als iedere dag vaste rubrieken in de krant las ik je reisverslag. Je hebt het toch maar mooi gehaald, een prachtige ervaring. Nu maar even bijkomen en genieten van de herinneringen. Welkom thuis en tot ziens. Groetjes, Frank

Simone:
24 augustus 2012
Dag Hanny,

Gefeliciteerd!! geweldig! deze groet zend ik jou ook namen alle bekenden hier van de Elisabeth parochie.
Zoals je ziet zijn wij , na een prachtige erg warme week, weer terug in Terneuzen. We wandelden zo'n kleine zeventig km. Af en toe moest er wel flink geklommen worden. Nog één week en dan vertrekt Aik. Je hoort nog van ons of we erbij zijn volgende zondag.
Een hartelijke embraso en kom weer veilig terug.
Simone

1. Jannie buitjes:
    16 augustus 2012
    Hanny, wat geweldig dat je het gehaald hebt. Natuurlijk gingen we ervan uit met jouw doorzettingsvermogen. Wat een fantastische belevenis is dit voor jouw gewwest en wij mochten meegenieten. Ik zal je verhalen missen het was net een veervolgverhaal: gauw even kijken of Hanny alweer geschreven heeft en waar ze is.Ik heb genoten van je verhalen en we kunnen er straks over praten als we op het Portaal werken. Ik kom zeker even langs zondag om je te groeten.Heel goede reis naar huis terug en een goed weerzien met allen die je liefzijn en daarna even bijkomen.
    Jannie Buitjes
  2. Gisèl:
    16 augustus 2012
    Hoi Hanny, van harte gefeliciteerd! Missie volbracht...letterlijk en figuurlijk! Ongelooflijk wat jij hebt gedaan. Wat zul jij veel te vertellen hebben! Ik ben benieuwd naar je verhalen, nog meer foto's etc. Super. Ben trots op je hoor. Geniet nog even met volle teugen, zoals je al steeds hebt gedaan! We zien elkaar snel. En mooi weer hebben we al. We boeken dat nog een week extra bij voor je borrel! Groetjes Gisel
  3. Melis:
    Hallo Hannie,

Wat een fantastische prestatie !! Van harte gefeliciteerd daarmee !! En dat allemaal in krap 5 weken..... Gelukkig heb je ons dagelijks op de hoogte gehouden van je avonturen en belevenissen zodat we vanuit terneuzen konden meegenieten, een enkele keer mee lijden. Al je verhalen staan (gebundeld) op het Extranet van het Portaal.
    Groetjes,
    Melis en Marleen
  4. Ingeborg:
    Ha Hanny,

Geweldig! Een goede vlucht zaterdag en tot gauw.

Liefs,
    Ingeborg
  5. Trees Verschraegen - de Krijger:
    16 augustus 2012
    Meid, geweldig!!!! Wat een prestatie. Ik vond het heerlijk om je verhalen te lezen, en wat heb je al niet beleefd in die 5 weken.
    En wat zal je nu verlangen naar je terugreis, naar je lieverds.
    Maar eerst ga je nog een paar dagen na genieten van je mooie, boeiende en soms heel vermoeiende reis. En zeker nog van alles wat er zoal te zien is in Santiago de Compostela.
    Rust maar lekker uit, en drink een lekker wijntje op jezelf.
    Liefs en misschien tot zondag 26e, even aan Hugo vragen of er bij hem iets op de agenda staat.
    Dikke knuffel Trees
  6. Zwanet:
    16 augustus 2012
    Geweldig,en wat heb je ons meelaten genieten.
    Jouw verhalen heb ik elke dag naar 2 lieve mensen toegestuurd zij kenden ook Santiago . Genoten er ook van.
    Vandaag kreeg ik een pelgrimslied toegestuurd van 1 van hen.
    Van Amanda Srydom ,het lied heet het pelgrimsgebed.
    Ken je dat?
    Een hartelijke groet kijk morgen weer hoor!
  7. Trijntje:
    16 augustus 2012
    Ik ben blij dat je er bent,zag soms zelf veel apen en beren als ik las wat je soms beleefde.Vooral dat in donker lopen door een bos,ik moet er niet aan denken om dat te doen.Maar geweldig dat je er bent,en ik kom beslist op 26 augustus.Geniet nog van je vrije dagen en een goede vlucht terug.Lieve groeten en tot zondag.
  8. Zwanet:
    16 augustus 2012
    Lied: Het pelgrimsgebed van Amanda Strydom. Sorry maar ik mij vergist en een foutje in de naam.
    Hierbij de tekst:
    Amanda Strydom: Pelgrimsgebed songtekst

Vader God U ken my naam
    My binnegoed en buitestaan
    My grootpraat en my klein verdriet
    My vashou aan als wat verskiet.

U ken my vrese en my hoop
    Die pad wat ek so kaalvoet loop
    Die pad het U lankal berei
    U maak die pad gelyk vir my.

Alle pelgrims keer weer huistoe
    Ek verdwaal steeds op U grootpad
    Soekend na U boardinghuis.

Moeder God U ken my waan
    My ego en my regopstaan
    Die drake waarteen ek bly veg
    U wys my altyd weer die weg.

U het my met U lig geseën
    Die lig strooi ek op iedereen
    Net U weet hoe my toekoms lyk
    Ek het niks, U maak my ryk.

Alle perlgrims keer weer huistoe
  9. Dicky en Wim:
    16 augustus 2012
    En ... dan nu eindelijk het eindpunt bereikt. Volgens ons in een behoorlijk korte tijd. We vinden het geweldig.We komen niet op je borrel, we hebben die dag andere dingen te doen.De afstand speelt natuurlijk ook een rol, al is dat met jouw kilometers maar een peuleschil.
    We vonden het fijn je steeds te kunnen volgen door je reisverslagen.
    een hartelijke groet Dicky en Wim
  10. Gerard & Lia:
    17 augustus 2012
    Lieve Hanny, De hele dag ben je in onze gedachten geweest. Van morgen zei Lia nog tegen mij "zou Hanny er al zijn" ik zei "ik heb echt het gevoel dat ze al in de kathedraal zit, ik hoorde muziek" echt waar. Als je zulke uitdagingen volbrengt dan noemen ze dat dapper. Dat is een woord van 6 letters met een hele grote betekenis en je bent ook moedig want we weten maar een heel, heel klein beetje van je achtergrond. We werden echt een beetje (veel) emotioneel van dat kaarsje. Je verhalen inspireerden al zo geweldig maar dit spant de kroon. Ik weet, ik ben weer de rode lantaarn drager de hekkensluiter maar dat komt lieve Hanny dat vandaag mijn broer en schoonzus uit Friesland op bezoek kwamen en net weg zijn. Dikke knuffel, Goede thuis reis, Gerard & Lia
  11. Rudi Clemminck:
  12. Liselotte:
    17 augustus 2012
    Je bent er! Hoe kan het ook anders met jou doorzettingsvermogen. Ontzettend knap gedaan Hanny!! Deze ervaring vergeet je nooit meer. Bedankt voor al je mooie verhalen en tot gauw!

Groetjes Liselotte
  13. Joop van Hecke:
  14. Theo en Riet:
    Hallo Hanny,
    Gefeliciteerd!, Geweldig wat een prestatie. Nu daar nog even genieten en dan naar huis, uitrusten en samen met je familie na genieten van de reis. Heel erg bedankt voor al je verhalen, we hebben je op de voet kunnen volgen. Nu fijn genieten. En tot gauw
    groeten van Theo en Riet
  15. HenkTimmer:
    17 augustus 2012
    Hanny van harte gefeliciteerd met het volbrengen van jouw pelgrimstocht een hele prestatie grote klasse!
    Geniet nog na van al die mooie indrukken en vriendschappen
    die je tijdens deze mooie reis mocht ondervinden!
    Goede thuisreis toegewenst!
    groet Henk Timmer.
  16. Dorine:
    Liefs!!! Dorine
  17. Vincent, Joyce en Stijn:
    17 augustus 2012
    FANTASTISCH!!! Wat zijn we trots op je!!!!! Veel liefs!
  18. Ina den Hamer:
    18 augustus 2012
    Ik zal je reisverhalen missen. Geweldig dat je het hebt volbracht!
    Lieve groet, Ina
  19. Frank Inghels:
    19 augustus 2012
  20. Simone:
    24 augustus 2012
    Dag Hanny,

Zoals je ziet zijn wij , na een prachtige erg warme week, weer terug in Terneuzen. We wandelden zo'n kleine 70 km. Af en toe moest er wel flink geklommen worden. Nog 1 week en dan vertrekt Aik. Je hoort nog van ons of we erbij zijn volgende zondag.
    een hartelijke embraso en kom weer veilig terug.
    Simone