Bizkarreta - Larrasoana

18 juli 2012 - Larrasoana, Spanje

Gisteren verder een relaxte dag. Dorpje waar nauwelijks mensen waren, natuurlijk was er een kerkje. We wilden even binnen kijken, maar er ging een uitvaart beginnen, dus wij trokken ons terug. Het enige café was gesloten, maar de mevrouw van onze Casa Rural, schonk graag een glas wijn voor ons in. We zaten buiten op hun terrein, het was alsof we privé bij iemand waren. Dat gezin was pas sinds april een Casa Rural begonnen. Ze hadden 4 kinderen en de gastvrouw was bijzonder aardig! Ik schat haar leeftijd op ca.35 jaar. Ze heeft heerlijk voor ons gekookt: Knoflooksoep vooraf, gebakken vis en gebakken ei en salade. Toetje yoghurt of fruit. En wijn is er altijd bij inbegrepen. Er was nog 1 andere pelgrim, een wat eigenaardige Duits sprekende man van ongeveer 65 jaar, denk ik. Hij was erg moe, praatte desondanks heel veel:-). Hij had in een hangmat in de Pyreneeën geslapen en het heel koud gehad! Hij vertelde dat hij heel veel had los gelaten in het leven: waarom zou je een horloge dragen, als de zon opkomt weet je toch dat het dag is? En hij ging al helemaal geen plan maken om te zien waar hij vandaag naar toe zou lopen. Hij zou wel zien waar hij uitkwam. Een vrij mens!

Wij zijn na een goed ontbijt om 10 voor 8 vertrokken vanmorgen. Prachtig weer en maar de gele pijlen volgen. Onderweg passeerde ons een vrij jonge man die uit Zweden kwam en vertelde dat hij een paar weken geleden nog in Nederland was, o.a in Deventer! Tegen de middag kwamen we in Zubiri aan. Daar cappuccino gedronken, brood, kaas en pruimen genuttigd. Na de lunch verder lopen. Het was warm!!! Gelukkig ook stukken bos. Met mijn knie ging het veel beter! Later op de dag tijdens toch steile afdalingen voelde ik hem weer. Blijft dus een aandachtspunt. Om ca.14.15 uur kwamen we aan in Larrasoana. Het was stil, heel stil. Siësta! In de gemeentelijke herberg konden we een bed krijgen voor 6 euro p.p.

Larrasoana, gemeentelijke herberg We slapen met 16 personen in een ruimte, wij in het midden, stapelbedden. Lekker gedoucht en de was gedaan:-), op een buitenplaats waar alleen koud water is en een soort wasbord! Haha, ik voel me een echte pelgrim, wat een eenvoud. Back to basic. Prima, toch? Nu zitten we in het enige café hier in het dorp, wel Wifi! En hier kunnen we een pelgrimsmaaltijd gebruiken. Morgen moeten we voor 7.30 uur uit de herberg zijn. Dat zal wel lukken, er is geen ontbijt en de bedden, tja, daar steken de veren een beetje doorheen.....Maar de H. JACOBUS heeft weer goed voor ons gezorgd: brood, water en een bed! Wie was er al in de herberg? De Duitser! HASTA MANANA!

Jan de Hoon:
18 juli 2012
het klinkt dat je het ritme van het pelgrimschap al helemaal hebt gevonden. Je klinkt ook als een pelgrim, en je hebt de verwondering van de camino al plaats laten maken voor de verwondering over mensen die je tegenkomt. Heel mooi. buen camino, peregrina!

Jan

Zwanet:
Bonjour.
Was net aan het kijken of er al weer een reisverslag was ... deze kwam net binnen.
Fijn om te lezen.
Knap hoor!

Ellen Lisa:
Lieve Hanny,
Wat een goede en leuke berichten. Het klinkt als een bijzondere ervaring. En gelukkig dat je knie het goed houdt. Veel plezier nog!
Ellen Lisa

Rieuwert en Anneke:
18 juli 2012
Waar is je rugzak, Hanny ;-) Of laat je alles dragen door Wim? Leuke foto. We hebben een beter beeld van Wim gekregen. Hadden we nog niet.

Rieuwert zegt: Wim lijkt een mystieke man. Jijzelf hebt ook wel wat etherisch. Ik hoop - met de gedachtenis bij mijn boezemvriend Bob - dat je toch aards zult blijven met gedachten en gevoelens die alle mensen kunnen herkennen. Meer eten dus, zegt Anneke, want dunheid bevordert het etherische beeld.

Rieuwert wilde iets zeggen maar werd "wreed" onderbroken door een elegantebedienster die een verrukkelijk toetje bracht.

Later meer en blijf hem voortdurend opzetten!

Trijntje:
18 juli 2012
Fijn dat ik je weer gehoord heb, en je mooie verslag gelezen heb,je hebt het ontzettend naar je zin en dat is belangrijk.
Fijn dat je knie niet erger wordt,dus heel veel plezier morgen voor het volgende traject.
Groet van Trijntje, ook voor Wim.

Jaap:
18 juli 2012
Wat een prachtig verhaal je hebt het goed naar je zin zo te lezen en gelukkig gaat het met je knie ook wat beter lekker slapen en morgen weer vroeg op en veel plezier voor het volgende traject
Groeten van Jaap & Adrie.

Simone:
Lieve Hanny,
vandaag de eerste keer dat ik wat tijd over heb om eens te kijken hoe het je gaat. (zoals je weet zijn onze dochters over met hun gezin voor enkele weken). leuk verhaal en zo te horen gaat het je goed. geweldig hoor!. geniet morgen maar weer van de natuur en de envoud. en zeker ook van de medepelgrims. groeten, van ons beiden. Aik en simone.

Suzette:
18 juli 2012
Hey zus, je voelt je een echte pelgrim met wifi (hahaha..)
Succes en geniet ervan!!

Vincent, Joyce en Stijn:
lieve mam,

Wat een mooi verhaal weer! En wat een leuke foto! Vanaf morgen ga je je reis 'alleen', zonder Wim, vervolgen.... maar echt alleen zal je zeker niet zijn! Wens Wim een goede terugreis en blijf genieten. O, en we zijn zo blij dat het beter gaat met je knie want je mag nog even...!

veel liefs!

Ingeborg:
Ha Hanny,

De stukken die je schrijft worden steeds langer en erg veel typeproblemen heb je niet meer. Leuk om weer foto's te zien. Ik hoop dat je niet te veel last hebt van die veren...
Liefs,

Ingeborg

Marjolein, wim en ria:
Lieve Hanny, maar bovenal nu voor de laatste keer via deze site: Lieve Wim,
Allereerst wensen we Wim, mystiek of niet: een bijzonder vriendelijk mens met een gouden hart, een hele goede terugreis. Hanny zal haar maatje missen, maar zoals Joyce schrijft;ze zal niet alleen zijn. Wat de Duitser betreft: ik moest denken aan een Joods gezegde: 'Verlaat je huis niet, voordat je weet waar je 's avonds zult slapen.' Tot nu toe heb je altijd nog geboft. Een goede voortzetting van je wandeltocht. De Vierdaagse is al op de helft. En jij?
Veel liefs van het trio

Amber:
Hoi hanny,
Gelukkig dat het met je knie al beter gaat, maar wel op je zelf passen he! Als het af en toe te warm is daar in Spanje mag je de zon best naar ons kikkerlandje sturen hoor ;).

Groetjes en succes amber

Liselotte:
Hoi Hanny,
Fijn dat het met je knie wat beter gaat. Heb je nog veel laat gehad van je buikgriep? (minder conditie etc?) of viel dat mee? Zo te lezen gaat het wandelen je goed af en geniet je enorm!
Onze gasten zijn vanavond gearriveerd voor de folkloreweek in Sas. Ze spreken alleen maar Frans. Jammer, wij kunnen geen Frans. Ik had graag mijn engels wat geoefend. Maar het komt vast wel goed. Nog een klein weekje en ik mag weer gaan Portalen! Ik zal ons wekelijks kletspraatje (na het poetsen van de toren) wel missen. En alle vrijwilligers missen je vast ook want zo te zien volgen ze je allemaal. Wat leuk hè.
Nu moet je alleen verder begrijp ik. Nou ja, alleen... Je komt vast veel andere pelgrims tegen.
Nou Hanny, tot snel weer, ik ga gauw slapen! Het zonnetje mag je inderdaad wel naar hier sturen hoor ;)
Liefs Liselotte

Trijntje:
19 juli 2012
Goede morgen Hanny,nu ga je zonder Wim verder pas goed op je knie want nu ben je je steun kwijt,op je stok na natuurlijk.
Zie je verhaal van avond weer met spanning te gemoed.
Groet Trijntje en succes

Jaap:
19 juli 2012
Hanny wat een geweldige ervaring en wat een verhalen ze worden steeds langer maar ik vind het een prestatie wat je er allemaal voor doet en nu moet je zonder wim verder maar dat lukt je ook wel er zijn nog genoeg pelgrims waar je mee verder kan gelukkig gaat het met je knie ook wat beter en hou je stok bij de hand dan komt het allemaal goed zie je volgend verhaal met spanning te gemoed
Groet Jaap & Adrie.

3. Ellen Lisa:
    Ellen Lisa
  4. Rieuwert en Anneke:
    18 juli 2012

Later meeren blijf hem voortdurend opzetten!
  5. Trijntje:
    18 juli 2012
    Groet van Trijntje, ook voor Wim.
  6. Jaap:
    18 juli 2012
    Groeten van Jaap & Adrie.
  7. Simone:
  8. Suzette:
    18 juli 2012
    Hey zus, je voelt je een echte pelgrim met wifi (hahaha..)
    Succes en geniet ervan!!

Hoi Hanny,
    Liefs Liselotte
  14. Trijntje:
    19 juli 2012
    Zie je verhaal van avond weer met spanning te gemoed.
    Groet Trijntje en succes
  15. Jaap: