Grañón - Villambistia

26 juli 2012 - Villambistia, Spanje

Allereerst wil ik jou Ingeborg, bedanken dat je het filmpje op de blog hebt gezet! En Ina chapeau voor jou, zo vaak de 4-daagse van Nijmegen gelopen en zoveel kilometers! Anneke en Rieuwert, wat de economie betreft: wat ik zie is dat de mensen in de dorpen die bv een herberg annex bar hebben het goed hebben. Maar dan heb ik het over de Camino! Spanje is natuurlijk veel meer dan dat. Van zo'n particuliere herberg kan zo'n gezin of familie bestaan. Verder wonen er in de dorpen veel boeren, er is veel wijnbouw, granen e.d. voor het overige weet ik het niet, mijn Spaans is dik onvoldoende om daar echt een gesprek over te voeren met Spanjaarden die ook geen Engels spreken. Gisteren heb ik erg genoten van de onverwachte luxe een slaapkamer / badkamer / woonkamer + keuken voor mezelf te hebben! Er was geen restaurant in het dorp, heb zelf mijn potje gemaakt: kaas, olijven, brood, asperges, paprika en wijn. Is dat geen goddelijk maal? Om 7 uur op pad gegaan vanmorgen, de zon kwam net op, prachtig! Altijd als je een heuvel op loopt is het spannend hoe het achter de top zal zijn, iedere keer is het anders dan ik denk:-). Het was een mooie route, prachtige grote velden met zonnebloemen tussen de goudgele akkers. Ik heb er foto's van gemaakt met de gewone camera.zonnebloemen

Het is een beetje lastig om iedere keer mijn rugzak af te doen, tablet er uithalen etc. Ik liep weer een andere streek in: Junta de Castilla y Léon. Geen wijngaard meer te zien! In Belorado heb ik de inwendige mens goed verzorgd > 2 koffie en een tarte de Santiago! Het overtollige vet is er toch al een beetje af:-). Ik kreeg wat last van een plekje aan de zijkant van mijn voet, stopte om te kijken wat de oorzaak was. Labeltje met de maat van de schoen, kreeg het er niet af. Terwijl ik verder wandelde bedacht ik hoeveel plezier ik van het Zwitsers zakmes van Ingeborg heb! Eens kijken of er ook een schaartje aan zit, doe het open en geef mezelf een flinke jaap in de duim! Veel bloed, 1e hulp verlenen aan mezelf:-). EHBO zat natuurlijk onder in de rugzak, niet zo handig Hanny! Betadinepleisters hebben het wondje bedekt. Rond 13 uur kwam ik in het gehucht Villambistia. Hier ben ik gebleven. Herberg voor 14 personen, tegelijk het plaatselijke café. Er wordt hier een huis gebouwd en de bouwvakkers zitten nu aan het bier en de wijn in het café! De werkdag zit er op! Tot nu toe ben ik samen met een Duitse meneer de enige pelgrim. Je hebt hier een mooi uitzicht op de Montes de Oca. (Bergen van de gans). Er komen zeer koude winters voor, kan ik me nu nauwelijks voorstellen:-). In de 11e en 12e eeuw was het gebrek aan herbergen niet het grootste probleem voor de pelgrims. Ze konden ook wel eens buiten slapen en 2 dagen met een stuk brood doen, maar men verdwaalde al snel, omdat er geen duidelijke wegen en paden waren. Rivieren vormden vaak een hindernis, omdat er geen bruggen waren. Twee monniken die later heilig zijn verklaard, pakten het probleem aan. Ook lieten ze hospitalen en herbergen bouwen, een pad aanleggen en er werd een klooster gesticht. Volgens het Michelinboekje heb ik nog 529 km te lopen naar Santiago. Ik verwacht zaterdag door Burgos te lopen. Op de kaart van deze blog kunnen jullie zien waar ik nu ben. Het aantal afgelegde kilometers klopt niet, het zijn er meer. Ik zou ieder dorpje moeten plotten om het te laten kloppen. Deze pelegrina gaat siësta houden:-)', hasta manana!

Liselotte:
Hoi Hanny,

We zitten net op het Portaal terras (Jaap,Adrie, Ida en ik) te genieten van het zonnetje en even bijkletsen. We hadden het net over jou en dat we het zo bijzonder vinden dat je dit alleen doet. En ineens een geluidje op mijn gsm, daar is ze weer!

Hanny, we leven allemaal mee hier op het Portaal! Weer een prachtig verhaal. Is het goed gekomen met je duim?

Groetjes Jaap, Adrie, Ida en Liselotte

Simone:
26 juli 2012
Hola Hanny, hier ben ik dan ook weer eens.
De dagen gaan hier zo vlug voorbij. Ik kan nu eindelijk weer eens enkele van jouw verhalen lezen. Deze dagen denk ik wel vaak aan jou. Het is hier inmiddels ook heel warm geworden en zo ik kan lezen ook bij jou. wij zijn inmiddels ook weer aan het trainen geslagen (1 x per week een dag wandelen, doen we meestal in Belgisch Henegouwen= prachtige gebied).
Onze tweede dochter is inmiddels weer vertrokken naar Houston. We hadden het erg gezellig.
Wat leuk dat je in elk geval niet alleen op pad bent. Zo te lezen is het toch goed altijd op je hoede te blijven. (hebben wij, gelukkig, niet meegemaakt op de camino Portugees) maar schijnt toch wel voor te komen dat pelgrims beroofd worden.
Hanny, geniet van alle mensen die je ontmoet, de natuur en af en toe de stilte die op je pad komt.

Hartelijke embrasso en buen viaje!

Simone en natuurlijk ook van Aik

Jaap:
Hallo Hanny,
Geweldig jouw reisverhalen, we genieten er allemaal van en je bent zo flink. Helemaal alleen nu. Er zijn nog meer pelgrims waar je contact mee hebt, maar je doet het toch maar! We wensen jou heel veel sterkte voor de volgende tocht. En is het goed gekomen met je duim? Oppassen hoor!
Groetjes Jaap& Adrie.

Hans Peij:
Ha die Hanny,
Kom net terug van een rondje portaal en mijn vrouw Ellen is voor
het eerst ook eens mee geweest en ze vond het heel gezellig en
leerzaam en ze wil het nog wel eens doen.
Geweldig te lezen dat je het reuze naar je zin hebt en wat een
avontuur, geniet maar met volle teugen!
Warme groeten,
Hans Peij

Rudi Clemminck:
26 juli 2012
Hoi Hanny, hier vanuit een zonnig Terneuzen een klein berichtje.
Ik zie dat je "bijna" in Burgos bent. Ik ben daar eens geweest tijdens de week voor Pasen. Mooie optocht met veel heiligenbeelden en "Puntmutsen". Neem een dagje vrij voor deze stad, kijk eens lekker rond. Groetjes, Rudi en Lia.

Trijntje:
26 juli 2012
Hoi Hanny, je bent al een aardig stukje op weg en het gaat ook goed met je knie, want ik lees er niets meer over.
Zorg dat je niet te veel afvalt, want je moet nog dik 500 km, dus je hebt je krachten toch nodig.
Hoop morgen weer een mooi verslag te lezen en doe voorzichtig!
Groet, Trijn

Jannie Buitjes:
26 juli 2012
Hanny, zit steeds een heel verhaal te typen en dan staat er niets op, dus doe ik iets niet goed.
Heb veel bewondering voor je en wat een rijke belevenis om toe te voegen aan je leven. Geweldig de manier waarop je samen voor hetzelfde doel gaat met de mensen die je onderweg ontmoet. Leuk wat je allemaal meemaakt. Heb je een tijdslimiet of kijk je gewoon elke dag hoever je kan. Enne wel een beetje extra oppassen hè als je alleen bent met die messen enzo. Loop en geniet.
Groetjes Jannie B.

Kees en Ida:
27 juli 2012
Hoi Hanny, we zien en horen dat je nog steeds op de goede weg zit. Alleen jammer van je blessure, maar ja we zullen maar zeggen het hoort erbij. We leven erg met je mee en hopen dat je het tot een goed einde weet te brengen.
Groetjes van Kees en Ida

Judith Dingemanse:
27 juli 2012
Ik bewonder je! Je doorzettingsvermogen en je enthousiasme waarmee je je pelgrimage volbrengt. Geweldig!

Trees Verschraegen - de Krijger:
Hoi Hanny,
Jeetje meid, geweldig dat je het nog steeds volhoudt. Maar je moet maar een beetje oppassen met dat mes hoor, voor je het weet gaat het flink mis.
Dit weekend brengen ze Merel en Mees te logeren, dat is weer drie dagen genieten. Het is altijd tussen mijn werk plannen, maar het is toch weer gelukt. Lieve Hanny geniet van je avontuur en je vlinder komt je vast weer vergezellen.
Knuffel, Trees

1. Liselotte:

Groetjes Jaap, Adrie, Ida en Liselotte
  2. Simone:
    26 juli 2012
    Hola Hanny, hier ben ik dan ook weer eens.
    de dagen gaan hier zo vlug voorbij. Ik kan nu eindelijk weer eens enekel van jouw verhalen lezen. deze dagen denk ik wel vaak aan jou. het is hier inmiddels ook heel warm geworden en zo ik kan lezen ook bij jou. wij zijn inmiddels ook weer aan het trainen geslagen (1 x per week een dag wandelen, doen we meestal in Belgisch Henegouwen= prachtige gebied).
    onze tweede dochter is inmiddels weer vertrokken naar Houston. we hadden het erg gezellig.
    Wat leuk dat je in elk geval niet alleen op pad bent. Zo te lezen is het toch goed altijd op je hoede te blijven. (hebben wij, gelukkig, niet meegemaakt op de camino Portugees) maar schijnt tpoch wel voor te komen dat pelgrims beroofd worden.
    hanny, geniet van alle mensen die je ontmoet, de natuurlijk en af en toe de stilte die op je pad komt.

hartelijke embrasso en buen viaje!

simone en natuurlijk ook van Aik
  3. Jaap:
    Hallo Hanny,
    Geweldig jou reisverhalen we genieten er allemaal van en je bent zo flink helemaal alleen nou alleen er zijn nog meer pelgrims waar je contact mee hebt maar je doet het toch maar we wensen jou heel veel sterkte voor de volgende tocht en is het goed gekomen met je duim oppassen hoor
    Groetjes Jaap& Adrie.
  4. Hans Peij:
    Ha die Hanny
    Kom net terug van een rondje portaal en mijn vrouw Ellen is voor
    het eerst ook eens mee geweest en ze vond het heel gezellig en
    leerzaam en ze wil het nog wel eens doen
    Geweldig te lezen dat je het reuze naar je zin hebt en wat een
    avontuur, geniet maar met volle teugen
    Warme groeten
    Hans Peij
    avontuur
  5. Rudi Clemminck:
    26 juli 2012
    Hoi Hanny, hier vanuit een zonnig Terneuzen een klein berichtje.
  6. Trijntje:
    26 juli 2012
    hoi Hanny,je bent al een aardig stukje op weg,en het gaat ook goed met je knie want ik lees er niets meer over.
    zorg dat je niet te veel af valt,want je moet nog dik 500 km,dus je hebt je krachten toch nodig.
    hoop morgen weer een mooi verslag te lezen,en doe voorzichtig
    groet Trijn
  7. Jannie buitjes:
    26 juli 2012
    Hanny, zit steeds een heel verhaal te typen en dan staat er niets op dus doe ik iets niet goed.
    Heb veel bewondering voor je en wat een rijke belevenis om toe te voegen aan je leven. Geweldig de manier waarop je samen voor hetzelfde doel gaat met de mensen die je onderweg ontmoet. Leuk wat je allemaal meemaakt. Heb je een tijdslimiet of kijk je gewoon elke dag hoever je kan. Enne wel een beetje extra oppassen he als je alleen bent met die messen enzo. Loop en geniet.
    Groetjes Jannie B.
  8. Kees en Ida:
    27 juli 2012
    Hoi Hanny, we zien en horen dat je nog steeds op de goede weg zit. Alleen jameer van je blesure, maar ja we zullen maar zeggen het hoor er bij. We leven erg met je mee, en hopen dat je het tot een goed einde weet te brengen.
    Groetjes van Kees en Ida
  9. Judith Dingemanse:
  10. Trees Verschraegen - de Krijger:
    Hoi Hanny,
    Jeetje meid, geweldig dat je het nog steeds volhoud. Maar je moet maar een beetje oppassen met dat mes hoor, voor je het weet gaat het flink mis.
    Dit weekend brengen ze Merel en Mees te logeren, dat is weer 3 dagen genieten. Het is altijd tussen mijn werk plannen, maar het is toch weer gelukt. Lieve Hanny geniet van je avontuur en je vlinder komt je vast weer vergezellen.
    Knuffel Trees